Det finns en djungel av olika CRM-system där ute som löser olika utmaningar och problem inom kundservice, marknadsföring och försäljning.

Ett CRM-system ska vara intuitivt att använda och lätt att förstå. Fördelarna är många med att lagra viktig information på ett och samma ställe, så att den enkelt kan delas mellan kollegor och olika avdelningar inom företaget. Ett bra CRM-system passar inte bara ditt företags nuvarande behov utan har också potentialen att växa med dig: det bör innehålla flera moduler, funktioner och möjligheter till fortsatt integration. Kärnan i varje CRM är, som namnet självklart antyder, att upprätthålla positiva kundrelationer (Customer Relationship Management).

Vi har valt ut de fem bästa 5 CRM-systemen för 2021 baserat på komplexitet och skala.

1: Salesforce

Salesforce är det bästa CRM-systemet för större företag enligt den ledande konsultbyrån Gartner. Salesforce används av ett stort antal större företag som Spotify, Accenture och Amazon Web Services.

Salesforce används främst av större organisationer på grund av den flexibilitet och anpassningsbarhet som plattformen erbjuder. Systemet har ett stort djup med hundratals ytterligare tillägg och moduler tillgängliga för användning. Med ett open source-alternativ uppmuntrar det också extern utveckling.

Dess enorma community erbjuder den tekniskt kunniga utvecklaren en fantastisk plattform för vidare utveckling. Applikationerna sträcker sig från AI och automatisering till kommunikationsverktyg för de vanligaste sociala medierna, hantering av kundrelationer och en mängd olika marknadsföringsverktyg. Den kan integreras fullt ut med telefoner, e-post och webbplatser.

På grund av komplexiteten och skalbarheten rekommenderar vi att du använder en partner som kan hjälpa dig med anpassning och implementering. Craftware kan hjälpa dig med det.

Salesforce är den bästa CRM-plattformen för företag som växer snabbt på grund av det stora antalet dedikerade moduler, möjligheten till integration med andra verktyg och ytterligare alternativ som erbjuds. Väl implementerad erbjuder Salesforce användarna en vackert designad produkt som är anpassningsbar, snabb och intuitiv. Allt detta gör detta CRM-system perfekt för stora företag såväl som för företag som utvecklas dynamiskt”, säger Aleksandra Pasek, Produktmarknadschef, Craftware.

Gratis testversion? Ja

https://www.salesforce.com

 

2: Hubspot

HubSpot är ett bra CRM-system för det mindre och medelstora företaget. CRM-systemet fokuserar på olika lösningar för marknadsavdelningen samt för försäljning och service. Den kan integreras på din webbplats och utlovar användarna att generera leads.

HubSpot är integrerat med Googles verktyg som Analytics, Docs, Drive och Gmail. Med ett allt-i-ett-verktyg möjliggör HubSpot inte lika mycket flexibilitet och integration av tredjepartsprogramvara som andra CRM-system.

Vi rekommenderar att du implementerar HubSpot med en partner, eftersom teknisk support tillkommer en extra kostnad.

Ett lättanvänt och intuitivt verktyg för att bygga en kundbas, skicka e-post och skapa arbetsflöden. Plattformen är utformad för småföretag och har en fungerande gratisversion samt en rad tillägg. Om du vill fokusera på marknadsföring och e-post till dina kunder och du inte har en stor budget för ett verktyg – kan detta vara en bra lösning”, säger Aleksandra Pasek, Produktmarknadschef, Craftware.

Gratis provperiod? Ja och freemium-version

https://www.hubspot.com

 

3: Freshworks

Freshworks är ett lättanvänt CRM-system som huvudsakligen är byggt för medelstora företag. Det integreras i många tredjepartsapplikationer som Dropbox, Skype och MailChimp och erbjuder en hög nivå av anpassning. Det är berömt för sin enkla UI och UX-upplevelse. Systemet sätter mycket fokus på försäljningsprocessen.

På den negativa sidan erbjuder den inte en integration med Office 360. Det är inte CRM-systemet du vill använda om du behöver online-lagring och möjligheten att signera avtal online, eftersom det inte finns i systemet.

Freshworks är ett system med ett mycket brett spektrum av funktioner, tack vare skapar systemet värde för olika företag. Det kommer till ett bra pris och funktionella förhållande, och rankas till en av de tio bästa CRM-lösningarna enligt Capterra. En av svagheterna som användarna uppmärksammar är de ganska begränsade verktygen och fälten trots många funktioner”, säger Jakub Ładyński, Marknadschef, Craftware.

Gratis provperiod? Ja

https://www.freshworks.com

 

4: Monday

Monday är ett populärt CRM-system. Det används främst för sina lösningar inom management och kommunikation. Med lösningar för projektledningsprocesser och ett brett utbud av verktyg inom arbetsflödet är det ett verktyg byggt för samarbete. Därför används den bäst för företag som arbetar med samarbetsprojekt över 10 anställda. Den vanligaste kritiken mot systemet är att det är för komplext och tar lång tid att lära sig.

En intressant lösning som skapades som ett verktyg för projektledning och senare blev ett fullblodat CRM-system. Fullt anpassningsbar, som kommer att ses av vissa som ett plus, medan det för andra kommer att vara ett problem. En liten nackdel är de få möjligheterna för rapportering. Helhetsintrycket är positivt, systemet fyller sitt syfte inom projektledning”, säger Jakub Ładyński, Marknadschef, Craftware.

Gratis provperiod? Ja

http://monday.com

 

5: Pipedrive

Pipedrive är ett annat populärt CRM-system som hjälper dig att regelbundet följa upp, påminna och övervaka klientinformation samt dagliga aktiviteter. Det erbjuder verktyg inom management, spårning och försäljning. Systemet är fokuserat på försäljning och erbjuder inte samma mängd lösningar för service och kommunikation.

Det riktar sig främst till mindre företag, med ett billigare pris jämfört med ovanstående system. Det förenklade systemet erbjuder inte lika bra anpassning och support för tredjepartsprogramvara som de tidigare systemen.

Gratis provperiod? Ja

http://pipedrive.com

”Pipeline CRM är en liten affärsfokuserad lösning som erbjuder en minimalistisk upplevelse med uppfriskande layout, enkelt användargränssnitt och affärsdrivet arbetsflöde. Användarvänlighet är en av Pipedrives bästa funktioner, särskilt för personer som aldrig arbetat med denna typ av programvara. Å andra sidan erbjuder den begränsad funktionalitet till priset för mer utvecklade system”, säger Konrad Sikora, Produktmarknadschef, Craftware.

 

Varför behöver du ett CRM-system?

Verktygen hjälper företag att systematisera kommunikation, marknadsföring och försäljning på ett skalbart, säkert och effektivt sätt.

Företagens CRM-lösningar kommer i slutändan att vara en samlingsplats för företagets olika digitala processer som kommunikation eller marknadsföring. Information om kunder, leads, varor och kampanjer utvecklas i verktyget.

Att komma i gång med ett CRM-system kan vara svårt, men det finns företag som hjälper dig. När systemet väl är i gång blir det snabbt en väsentlig del av företagets uppkopplade vardag.

Systemet blir starkare med tiden: Nya kunder registrerar sig för nyhetsbrev, kampanjer och andra utskick, antalet försäljningsprocesser och marknadsföringskampanjer ökar och mer information om företagets processer genereras. Dessa uppgifter ger en lysande grund för att bättre förstå ditt företag.

Traditionellt är de tre vanligaste användningarna av CRM-verktyg operativa, analytiska och synergibaserade. Moderna och välutvecklade CRM-system erbjuder därför applikationer för alla tre användningsområdena och arbetar med vanliga plattformar som Facebook, Twitter, Instagram, TikTok eller Youtube.

Vi hoppas att du tycker att den här guiden är användbar! Om du håller på att implementera ett CRM-system, kontakta Craftware för att hjälpa dig i processen!

Författare

  • Olof
  • PR expert
Behöver du mer information?

Skriv till oss, vi svarar gärna på dina frågor.