Klient – Grecos Holiday

Grecos Holiday är en polsk researrangör som specialiserat sig på att organisera charterresor till Grekland. Det har över 100 anställda i Polen och dubbelt så många i Grekland. Företaget finns sedan 2006 och har sedan dess organiserat en drömsemester för cirka 900 000 turister. För närvarande erbjuder det 20 grekiska destinationer som täcker hela landet.

 

Utmaning

Som en del av deras uppgifter samarbetade invånare (anställda delegerade av arrangören för att arbeta utomlands) på Grecos Holiday-kontor i Grekland med en grupp på cirka 70 personer och mikroföretag. De använde olika verktyg och system som inte fungerade tillsammans. Detta gav upphov till många utmaningar, främst organisatoriska, vilket var ett hinder för företagets vidareutveckling.

Invånarna upplevde de största svårigheterna som sådana:

  • brist på ett verktyg för att övervaka historien om kundrelationer – detta resulterade i en betydande minskning av kvaliteten på tjänsterna, det hände att samma resa erbjöds köparen år efter år,
  • ingen möjlighet att arbeta med mobila enheter,
  • brist på en enhetlig databas med aktuell kundinformation, reservationer och tillgängliga hotell,
  • brist på verktyg för aktiv försäljning av resor under resor.

 

I sin tur indikerade chefer med ansvar för invånarnas arbete:

  • lång och ineffektiv utbildningsprocess för nya invånare,
  • brist på ett verktyg för att övervaka invånarnas arbete och generera rapporter.

Salesforce är ett av de mest omfattande kundrelationshanteringssystemen i världen. Lösningen är modulär, vilket gör det möjligt att skapa färdiga programvarukomponenter som passar perfekt till ett visst företags affärsbehov. Så var fallet med Grecos Holiday.

 

Lösning

För att effektivt hantera utmaningarna som researrangörens aktiviteter innebär inkluderade implementeringen av Salesforce:

  • integration med externa resebokningssystem, inklusive Holidayplanet, tack vare vilket systemet innehåller den mest uppdaterade databasen över kunder, reservationer och hotell,
  • Partner Community-förlängning, som låter dig inkludera erbjudandet av affärspartners i ditt säljekosystem, tack vare vilka invånare fick ett verktyg för aktiv försäljning av ytterligare tjänster,
  • hierarki av systemanvändarnas roller som återspeglar företagets organisationsstruktur, inklusive uppdelningen i invånare och chefer som övervakar deras arbete,
  • matchar Salesforce mobilapplikation med behoven hos Grecos Holiday,
  • implementering av kalender- och evenemangsmodulen i Salesforce för att planera bosatta besök mer effektivt,
  • en personlig webbplats för att sälja resor förberedda med hjälp av Salesforce Lightning Design System-teknik – webbplatsen är tillgänglig på både mobila och stationära enheter.

 

Fördelar

Tack vare implementeringen av Salesforce-verktyg fick alla invånare tillgång till information om kunder, deras inköpshistorik och preferenser. Således blev det möjligt:

 

Exakt matchning av erbjudandet till en specifik kund

  • verktyg för aktiv försäljning av ytterligare produkter (med hjälp av Partner Community-modulen) som gör det möjligt att förkorta försäljningscykeln och erbjuda utvalda resedeltagare de mest attraktiva resorna för dem.

 

Tillhandahålla tjänster av högre kvalitet

  • tillgång till kundernas shoppinghistoria på mobila enheter gör att de kan hjälpa dem mer effektivt i fältet, i systemet kan boende också kontrollera tillgängligheten för hotell och bokningar.

 

Förbättra informationsflödet på Grecos Holiday

  • CRM Salesforce visade sig vara ett enormt stöd för företagets back office – att samla all information om relationer med kunder och affärspartner på ett ställe var en underlättande, bland annat för redovisningsavdelningen, lösningen gör det möjligt att snabbt generera rapporter och övervaka arbetet med invånarna och deras chefer.

Implementering och utbildning av nyanställda går också snabbare, främst tack vare den intuitiva och enkla driften av systemet.

Om samarbetet
  • Efter implementeringen av Salesforce-tekniken fick alla anställda på Grecos Holiday ett modernt verktyg för att stödja sitt arbete dagligen. Invånarna har all information de behöver på ett ställe, alltid till hands på sin smartphone. Nu kommer de att kunna spendera sin energi på bättre kundservice och säkerställa en underbar semester. Och detta är det viktigaste.

    Marek Ceglarz
    Account Manager på Craftware