Exempel på de mest kända globala orosmoment visar att varumärkets styrka bestäms av människor som samlas runt det. Oavsett om du har ett litet företag, som samarbetar med ett nätverk av distributörer eller ett omfattande företag med en bred kundbas, kan du skapa ditt samhälle.
Hur man uppnår detta Community Cloud är en lätt att hantera plattform för att organisera samhällen runt ditt företag. Det förbinder kunder, partners och anställda direkt med den information och applikationer de letar efter. Rekommenderar automatiskt grupper och experter, samlar människor med liknande behov.
Dessutom låter Community Cloud dig skapa en kunskapsbas som kunder och partners kan använda när som helst. Detta kommer att vara den första platsen att söka efter den information du behöver och ofta den sista, vilket sparar tid för kundtjänstpersonal.

-
Skapa din egen gemenskap
Engagera mottagare i utbytet av åsikter om produkter och tjänster, i forum och diskussionsgrupper, uppmuntra att dela idéer
-
Att bygga varumärkesmedvetenhet
Aktiva samhällsmedlemmar stöder inte bara varandra, de kommer också att bli ditt varumärkes bästa ambassadörer
-
Enkel kommunikation när som helst
Plattformen underlättar inte bara tillgång till information, utan snabbar också upp kommunikationen mellan alla användare
-
Kunskap från utövare till hands
Använd beprövade lösningar och tips från användare som dagligen arbetar med Salesforce-produkter
Källa: „IDC-Salesforce-ROI-White-Paper-2018”
-
Ja, Partner Community och Customer Community-licenser används för detta. Det här är funktionellt begränsade licenser som är avsedda för stora mängder användare som inte är anställda i företaget och bör ha tillgång till Salesforce-applikationen. Med hjälp av konfiguratorn kan du förbereda dedikerade vyer för data och processer i Salesforce för dessa användare.
Typiska fall är
Partner Community
- skapa potentiella kunder av en partner,
- tillsammans genomför företagets och partnerens försäljningsmöjlighet,
- hantera kundfrågor tillsammans med en partner,
- spåra aktiviteten hos partners under gemensamma försäljningsmöjligheter och potentiella kunder som använder en mobilapplikation,
- dela kunskapsbasen med partner,
- grupper och forum för kommunikation både i samband med data i systemet och allmänna affärsdiskussioner,
- rapportera partneraktiviteter,
- andra affärstypiska processer som kan byggas på plattformen och delas med partners.
Customer Community:
- skapande och kommunikation kring frågor för ett kundtjänstcenter i ett företag,
- ändring av kunddata,
- modifiering av samtycke för databehandlings- och marknadsföringsvillkor,
- kund kunskapsbas,
- kontakt med en dedikerad vårdgivare,
- diskussionsgrupper och klientforum,
- andra affärstypiska processer som kan byggas på plattformen och göras tillgängliga för kunder, till exempel köp av policyer eller enheter i TFI för finansinstitut, reservationer för skönhetssalonger, kontroll av kontosaldot inom telekommunikation, energi, leasing etc.
-
Salesforce har affärslösningar för att stödja kundens livscykel från marknadsföring till kundservice. Det är byggt baserat på applikationer som tillhör SaaS-lagret (Software as a Service). Detta är Marketing Cloud, Sales Cloud, Service Cloud, Demandware.
Dessa lösningar byggdes i sin tur på AppCloud-plattformen, som också är tillgänglig för kunder. Som ett resultat kan varje kund självständigt bygga sina egna lösningar samt utvidga Salesforces lösningar.
AppCloud tillhör PaaS-lagret (Platform as a Service). Den största skillnaden mellan AppCloud och många andra PaaS på marknaden är att det är extremt effektivt att skapa lösningar med det. Gartner klassificerar AppCloud som en ledare i PaaS-kvadranten med hög produktivitet. Att bygga applikationer med AppCloud går flera gånger snabbare än med traditionell programmeringsteknik.
För företag som möter utmaningen att välja en CRM-lösning innebär detta att från början med Salesforce-lösningar utformade för att stödja kundens livscykel kan de transformera hela företaget digitalt och flytta sin verksamhet till molnet och snabbt bygga lösningar på en plattform kring CRM , utan integration, i veckor och inte i månader eller år.
-
I alla frågor inom området Kundupplevelse (marknadsföring, försäljning, service) och relaterade till den. Dessutom kan Salesforce stödja interna processer i organisationer.
-